بلعم باعورا چه بدعتی را بنیان گذاشت؟

به گزارش خبرنگار گوهرشاد، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدباقر علوی تهرانی کارشناس مذهبی در مسجد حضرت امیر گفت: جلسات پیش بر اساس روایات چهار معبود باطل را معرفی کردیم که شامل شهوت، طمع، پول و عبید الناس بود. عبید الناس را باید شناخت تا هنگام ظهور امام زمان (عج) در مقابل ایشان قرار نگیریم.

وی بیان داشت: خداوند در معراج به پیامبر فرمود بردگان دنیا ۱۵ خصلت دارند؛ بر اساس آیات نازله جلسه گذشته به هشت معبود باطل اشاره شد که شامل طاغوت، جن، ملک، وجود مقدس حضرت عیسی، هوای نفس، اجرام آسمانی، عالمان و… است.

علوی تهرانی خطرناک‌ترین و آخرین معبودی که قرآن کریم نام می‌برد را هوای نفس خواند و گفت: هوا در لغت به معنای سقوط از بلندی است و نتیجه سقوط از بلندی در اصل نابودی است. بر اساس همین معنای قرآنی هر کسی گرفتار غضب الهی شود به مقامی سقوط می‌کند که دور از قرب الهی و رانده شده از درگاه الهی است. در فرهنگ قرآن کریم هوا به معنای متمایل شدن به باطل و آن چیزی که برخلاف حق است معنا می‌شود.

این کارشناس مذهبی با تاکید بر اینکه انسان نباید به خواسته‌های باطل متمایل شود عنوان کرد: اگر انسان به خواسته‌های باطل متمایل شود از راه خدا منحرف می‌شود. امام علی می‌فرماید هوای نفس سرچشمه همه گمراهی‌ها است و پیروی از آن انسان را از خدا باز می‌دارد. در قرآن کریم هوای نفس را عامل مقابله با انبیا قرار می‌دهد بر این اساس تقابل و مقاومت در برابر همه انبیا هوای نفس است.

وی ادامه داد: مخالفت با انبیا تقابل با آنان است؛ هوای نفس انسان را به گمراهی و اضلال سوق می‌دهد. در سوره فرقان هوای نفس به اندازه معبود توسط هوا پرستان بالا برده می‌شود؛ زیرساخت تمایل به دیگر معبودان باطل نیز هوای نفس است. در سوره اعراف آمده‌ای پیامبر برای مردم تلاوت کن داستان کسی را که ما آیات خودمان را به آن دادیم؛ مراد از این کلام این است که فرد مؤمن بوده نه اینکه با ریاضت به این مقام رسیده باشد. بر اساس آیات قرآن به ایشان اسم اعظم داده شد، به مقام مستجاب الدعوه رسید و کرامت‌های خاصی نیز به او عنایت شد اما این فرد خود را از این عنایات رها کرد و تابع شیطان شد و گمراه گردید. مشکل این انسان که بلعم باعورا نام داشت تبعیت از هوای نفس بود.

علوی تهرانی اضافه کرد: بلعم باعورا از نوادگان حضرت لوط است و به قدری مرجعیت بین جامعه داشت که محل رجوع مردم بود. خداوند این فرد را مثل قرار داد تا مردم گرفتار هوای نفس نشوند او عالم، مبلغ و موحد بود اما در نهایت به این درجه تنزل پیدا کرد و با فرعون علیه حضرت موسی متحد شد. بلعم باعورا مبدع یک خیانت شد و آن این بود که پیشنهاد داد تا زنان بی حجاب را در صفوف مؤمنان به رفت و آمد درآورند. هوای نفس فردی چون بلعم باعورا را به نابودی کشاند.

این کارشناس مذهبی در پایان خاطرنشان کرد: گستره تبعیت از معبود باطلی چون هوای نفس بسیار است. هوای نفس باعث مردود شدن اعمال نیک انسان می‌شود. بدترین جنبندگان که کر و کور هستند کسانی هستند که از هوای نفس تبعیت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار گوهرشاد، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدباقر علوی تهرانی کارشناس مذهبی در مسجد حضرت امیر گفت: جلسات پیش بر اساس روایات چهار معبود باطل را معرفی کردیم که شامل شهوت، طمع، پول و عبید الناس بود. عبید الناس را باید شناخت تا هنگام ظهور امام زمان (عج) در مقابل ایشان قرار نگیریم. وی بیان داشت: خداوند در معراج...

به گزارش خبرنگار گوهرشاد، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدباقر علوی تهرانی کارشناس مذهبی در مسجد حضرت امیر گفت: جلسات پیش بر اساس روایات چهار معبود باطل را معرفی کردیم که شامل شهوت، طمع، پول و عبید الناس بود. عبید الناس را باید شناخت تا هنگام ظهور امام زمان (عج) در مقابل ایشان قرار نگیریم.

وی بیان داشت: خداوند در معراج به پیامبر فرمود بردگان دنیا ۱۵ خصلت دارند؛ بر اساس آیات نازله جلسه گذشته به هشت معبود باطل اشاره شد که شامل طاغوت، جن، ملک، وجود مقدس حضرت عیسی، هوای نفس، اجرام آسمانی، عالمان و… است.

علوی تهرانی خطرناک‌ترین و آخرین معبودی که قرآن کریم نام می‌برد را هوای نفس خواند و گفت: هوا در لغت به معنای سقوط از بلندی است و نتیجه سقوط از بلندی در اصل نابودی است. بر اساس همین معنای قرآنی هر کسی گرفتار غضب الهی شود به مقامی سقوط می‌کند که دور از قرب الهی و رانده شده از درگاه الهی است. در فرهنگ قرآن کریم هوا به معنای متمایل شدن به باطل و آن چیزی که برخلاف حق است معنا می‌شود.

این کارشناس مذهبی با تاکید بر اینکه انسان نباید به خواسته‌های باطل متمایل شود عنوان کرد: اگر انسان به خواسته‌های باطل متمایل شود از راه خدا منحرف می‌شود. امام علی می‌فرماید هوای نفس سرچشمه همه گمراهی‌ها است و پیروی از آن انسان را از خدا باز می‌دارد. در قرآن کریم هوای نفس را عامل مقابله با انبیا قرار می‌دهد بر این اساس تقابل و مقاومت در برابر همه انبیا هوای نفس است.

وی ادامه داد: مخالفت با انبیا تقابل با آنان است؛ هوای نفس انسان را به گمراهی و اضلال سوق می‌دهد. در سوره فرقان هوای نفس به اندازه معبود توسط هوا پرستان بالا برده می‌شود؛ زیرساخت تمایل به دیگر معبودان باطل نیز هوای نفس است. در سوره اعراف آمده‌ای پیامبر برای مردم تلاوت کن داستان کسی را که ما آیات خودمان را به آن دادیم؛ مراد از این کلام این است که فرد مؤمن بوده نه اینکه با ریاضت به این مقام رسیده باشد. بر اساس آیات قرآن به ایشان اسم اعظم داده شد، به مقام مستجاب الدعوه رسید و کرامت‌های خاصی نیز به او عنایت شد اما این فرد خود را از این عنایات رها کرد و تابع شیطان شد و گمراه گردید. مشکل این انسان که بلعم باعورا نام داشت تبعیت از هوای نفس بود.

علوی تهرانی اضافه کرد: بلعم باعورا از نوادگان حضرت لوط است و به قدری مرجعیت بین جامعه داشت که محل رجوع مردم بود. خداوند این فرد را مثل قرار داد تا مردم گرفتار هوای نفس نشوند او عالم، مبلغ و موحد بود اما در نهایت به این درجه تنزل پیدا کرد و با فرعون علیه حضرت موسی متحد شد. بلعم باعورا مبدع یک خیانت شد و آن این بود که پیشنهاد داد تا زنان بی حجاب را در صفوف مؤمنان به رفت و آمد درآورند. هوای نفس فردی چون بلعم باعورا را به نابودی کشاند.

این کارشناس مذهبی در پایان خاطرنشان کرد: گستره تبعیت از معبود باطلی چون هوای نفس بسیار است. هوای نفس باعث مردود شدن اعمال نیک انسان می‌شود. بدترین جنبندگان که کر و کور هستند کسانی هستند که از هوای نفس تبعیت می‌کنند.

Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon
سرویس خبر
Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon
سرویس هنری
Svg Vector Icons : http://www.onlinewebfonts.com/icon
سرویس اندیشه